Wednesday, March 9, 2011

an interesting part of the SvTF sportschef about training and it's effects:

before you read this, understand that by "windows" the text refers to "Windows of opportunities" a term that was coined to determine at what ages are athletes most receptive to learn different sets of skills.
Using the Windows of Opportunities as base for the training sessions - as we do at the ATA- optimizes trainings by working specifically in what a player is most receptive at at that particular time.
När ger träningen bäst effekt?


Under Tennisförbundets nya Träningslära del 1 så har mycket av fokus legat mer på vikten av att träna vid rätt tillfälle och vad som skall tränas. Under åren har olika trender kommit och gått. En del av oss kommer ihåg 70-talets alla löp pass, 80-talet fokusering på stretching för att inte glömma 90-talets styrketräning. Nu pratar vi mycket om ”windows”, när ger träningen av alla de egenskaper en tennisspelare skall ha bäst effekt. Vi är helt säkert alla överens om att bäst effekt av teknikträning sker upp till pubertetens inträde. Betyder det då att vi inte skall träna de tekniska efter pubertetens inträde? Självklart inte. Detsamma gäller ocksp andra egenskaper. Att resultatet av aerob träning inte ger den effekt man önskar före puberteten är känt. Men, betyder det då att vi inte skall träna aerobt med våra 13-14 åringar. Självklart inte.

Ber att få citera ett exempel från American Academy of Pediatrics som tar upp aerob träning, dvs konditionsträning. Jag tar det på engelska så vi inte missar något:



The general concepts still apply—until puberty, there is a limited ability to improve aerobic capacity just by training alone. Once puberty is reached, improvements in your child’s ability to use oxygen occur rapidly and progressive gains can be made. Although it appears that there is a certain unseen upper limit to improve aerobic capacity before puberty, this does not reduce or lessen the need to train aerobically.

This is a very important distinction. There is strong evidence that young athletes with a good foundational base of aerobic exercise can have even better improvements in aerobic ability once they reach puberty than those who start aerobic training at a later age. For example, a swimmer or runner who has already had some years of moderate training before her growth spurt has a better aerobic base from which to improve once puberty arrives. Kids who train in aerobic sports also better their performance because of improved technique and efficiency of movement, advancing skill level, maturing coordination, and growing motivation.

No comments:

Post a Comment